به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک برنامه تلویزیونی، با اعلام این خبر گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی توافقی که با شورای عالی فضای مجازی به امضا رسانده، کمیسیون مشترکی را بین ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و مرکز ملی فضای مجازی برای موضوع بهروزرسانی رشتههای دانشگاهی با نگاه به تحولات علم و فناوری در جهان طراحی کرده است که به موضوع بازنگری در رشتهها اهتمام داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی درباره مسئول اصلی امور مربوط به سیاستهای علم و فنآوری کشور، گفت: مسئولیت نهاییسازی سیاستها و تصویب آنها و همچنین برنامهریزی، نظارت و ارزیابی همگی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
عاملی در رابطه با روند پیشرفت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: در حقیقت آموزش و پرورش برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند بار اراده کرده است و در دوره وزیر قبلی آموزش و پرورش نیز ۱۵ کارگروه برای اجراییسازی سند تحول تشکیل شد که در آن کارگروهها شاخصهای مربوطه نیز احصاء شده بود و به دنبال آن سامانهای برای پیگیری اجراییسازی سند تحول راهاندازی شده بود.
وی افزود: در عمل مسئولیت نظارت و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شده است ولی در فصل هشتم این سند تصریح شده است که مسئولیت نظارت و ارزیابی این سند را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برعهده دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آموزش و پرورش باید از پیشرفت کار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دهد که امیدواریم در جلسات آتی گزارشات مربوطه را از وزیر جدید آموزش و پرورش دریافت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیتها و نقاط مثبت نظام تمرکز داشتهاند، ما نیز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر به دنبال پیشروی به شکل اثباتی هستیم تا کارها بتواند به خوبی جلو رود.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این امر پذیرفته شده است که علم و فناوری منحصر در وزرات علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیست. علم و فناوری به منزله زنجیرهای است که از دبستان شروع شده و تا دوران بعد از فارغالتحصیلی نیز بایستی دنبال شود. چنانچه در چند جلسه اخیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به رابطه منطقی میان شغل و تحصیل توجه شده است.
وی افزود: سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور فقط به علم منهای نظام ارزشی و یا علم منهای نظام فرهنگی نگاه نمیکند بلکه هدف اصلی رسیدن به علم نافع و تلاش در جهت رشد و تعالی فرهنگ جامعه است تا بتوانیم در نهایت به تمدن نوین اسلامی برسیم که در بیانان مقام معظم رهبری به درستی به آن اشاره شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه تلویزیونی پیرامون اصلاح و بازنگری کمیته جذب و پذیرش دانشجو، گفت: در نشستی که بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور رؤسای کمیسیونهایمربوطه برگزار شد، قرار شد یک تقسیم کاری در خصوص کنکور صورت گیرد تا تکلیفمان را در این رابطه مشخص کنیم.
وی افزود: کنکور روش درستی نیست و تجربههای موفقی هم در دنیا وجود دارد که به هیچ وجه از مسیر کنکور نیست.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حل مسئله کنکور اراده جدی دارد و در همین رابطه معاونت خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولویت اول خود را مسئله کنکور قرار داده است که تلاش داریم در ۶ ماه آینده در این زمینه به یک مدل قطعی دست پیدا کنیم و به دنبال آن امیدواریم اراده لازم در نظام قانونگذاری و سیاستگذاری هم وجود داشته باشد.
نظر شما